Halaman

Translate

Khamis, 19 Januari 2017

Kenapa Orang Melayu Makan Dengan Tangan

Kenapa Orang Melayu Makan dengan Tangan?

tangan,melayu,hand,unique hand
Tangan sape ni...baik ngaku..


Soalan ini dijawab dengan mudah pada hujung abad ke -19 oleh Tengku Kudin kerabat diraja Kedah yang menetap di Selangor.

Perkara ini diceritakan oleh isteri seorang pegawai tertinggi British yang berkhidmat di Selangor dalam bukunya “Chernose – The Guilding Off”  karya Emily Innes.

Pada suatu hari Tengku Kudin telah dijemput oleh Residen Inggeris menghadiri suatu jamuan makan malam di rumah residen tersebut. Ketika semua tetamu jemputan telah bersedia untuk menghadapi hidangan, Tengku Kudin tiba-tiba menuju kearah paip air dan membasuh tangannya. Tanpa menghiraukan tetamu lain yang menggunakan sudu dan garfu, beliau dengan selamba menyuap makanan dengan tangannya ---!
Telatah Tengku Kudin ini diperhatikan oleh seorang wanita Inggeris yang berada disisi beliau. Merasa tertarik dengan apa yang berlaku wanita tersebut lantas bertanya “ Kenapa anda makan dengan tangan? Bukankah menggunakan sudu dan garfu lebih bersih dan sopan?”

Dengan bersahaja dijawab Tengku Kudin dengan lantang supaya dapat didengari oleh tetamu yang lain.

Katanya ; “Saya makan dengan tangan sekurang-kurannya ada tiga sebab : Pertama – saya tahu tangan saya lebih bersih dari sudu dan garfu sebab saya sendiri yang membasuhnya. Sudu dan garfu itu dibasuh oleh orang lain yang belum tentu bersih. Kedua – saya yakin tangan saya lebih bersih kerana tangan saya hanya saya seorang sahaja yang menggunakannya; tidak pernah dipinjam oleh orang lain sedangkan sudu dan garfu itu ramai yang menggunakannya. Ketiga – saya percaya tangan saya lebih bersih kerana ia tidak pernah jatuh dalam longkang…!!”

(Sumber : Berita Darulnaim)


Selasa, 3 Januari 2017

KIASAN SEORANG GURU

KIASAN SEORANG GURU

IKAN,FISH,NELAYAN,IKAN PALING MAHAL


Jika gurumu menyuruh memakan ikan tetapi diberi cacing, janganlah engkau berprasangka beliau itu bodoh,gila lantas kau layak mencacinya..

Maka yang harus kau lakukan mencari kail, bukan memakan cacing itu. Carilah ikan menggunakan kail dan cacing tersebut.

Jika engkau yang bodoh nescaya kaulah yang akan memakan cacing tersebut, kerana engkau tidak memahami pesan gurumu…

SELAMAT DATANG 2017

-p/s : boleh paham ke idak?? He he..


Sabtu, 24 Disember 2016

Penutup cerita 2016

Penutup 2016 – Salam hujung tahun

olympic medal,medal,brazil,rio
Medal Olimpik Rio - Brazil

Sedar tak sedar dah penghujung tahun..wah cepatnya masa berjalan. Tahun ini aku sangat sibuk..jadi minta maaf banyak pada pengunjung yang mengharapkan input dari aku. Sibuk dengan kerja, sibuk berkebun (kebun asyik dilanda banjir), sibuk nak mengarang tiba-tiba dilantik pula dua tiga jawatan dalam kesatuan sekerja.. ini membataskan lagi waktu aku bersama blog ini.

Tahun ini aku rasa musim hujannya sangat panjang bagi penduduk belah utara semenanjung Malaysia la. Banyak kali juga tanaman sayur aku mati akibat air yang selalu naik dikebun. Akibatnya tunggu bulan January la jawabnya kalau nak tanam apa pun..sabarrr..
Isu/peristiwa semasa yang menjadi bualan tahun ini ..

1         1)      Isu geng baju merah
2         2)      Kekejaman terhadap Rohingya
3         3)      Kebakaran besar-besaran di Israel
4         4)      Pingat emas paralimpik

Kalau ikutkan banyak lagi yang menarik perhatian yang tersenarai diatas tu je yang meresap ke dalam otak aku. Semoga tahun depan kejayaan menanti aku..amiinnn.

Setakat ini sahajalah coretan penutup dari aku pada tahun ini.
Jumpa lagi tahun depan..Insyaallah!

Bye…  J



Sabtu, 3 Disember 2016

Air vs Darah

AIR VS DARAH


air,hidup,fungsi air,jenis-jenis air,#air


Dalam badan kita ada banyak AIR, tetapi bila terluka DARAH yang keluar..
Dalam hati kita ada DARAH, tetapi bila terluka AIRmata yang keluar..


Sekadar cerita… J



Sabtu, 8 Oktober 2016

Berterus teranglah sebelum kamu bernikah

Berterus teranglah sebelum nikah

kahwin,cerai,talak satu,talak tiga
credit image : google.com


Kisah ini berlaku sehari sebelum hari akad-nikah

Sayang..sebelum kita nikah biarlah abang berterus terang..
”Kenapa bang”

Lihat gambar ni..

“Siapa wanita ni bang?”

Wanita ni sebenarnya..isteri abang.Bila kita nikah esok, sayang akan jadi isteri kedua abang. Sayang marah tak?

“Abang demi cinta sayang turutkan. Andai itu lah jodoh sayang, sayang terima seaadanya.”

Sungguh murni kata-kata sayang, terharu abang mendengarnya.

“Tapi bang, sayang pun nak tunjuk gambar jugak”

Eh ..gambar siapa pulak ni? Siapa lelaki ni?

“Abang tekalah..sayang pun macam abang jugak”
Apa?? Ni bekas suami sayang ker?

“Taklah kan sayang tak kahwin lagi..”

Habis tu gambar boyfren lama awak ker?

“Hihihi takla..sayang cinta abang sorang je tau dalam dunia ni”
Habis tu gambar sapa pulak ni?
“Tula gambar sayang sebelum operate!”

:P

“Abang…..abanggg..alaaah pengsan pulak dia!!”

JJJJ