Pantun Gua Kelam


gua kelam,gua kelam perlis, gua kelam cave



Gua Kelam indah menawan,
Titian gantung mengusik jiwa,
Andai hidup tidak berkawan,
Ibarat badan tidak bernyawa.

Gua bersungai titi direntang,
Terowong bijih mengimbau nostalgia,
Maruah kita sama ditatang,
Supaya hidup aman bahagia.

Berkocak air dibawah titi,
Ikan melompat di malam gelita,
Dekat dimata saying di hati,
Itulah perlis negeri tercinta.

Terbang unggas di taman rusa,
Singgah makan di pinggir laman,
Andainya hilang budaya bangsa,
Hidup gelisah tidak berpedoman.

Kolam bijih airnya tenang,
Tempat minum hidupan di rimba,
Berbuat bakti kalau dicanang,
Ibarat air bocor ditimba.

Karya : ADNAN JAHAYA
PERSATUAN PENULIS PERLIS (3P)

-karya ini boleh dilihat dikawasan Gua Kelam, Perlis. Sememangnya ditulis khas untuk Gua Kelam


#MH370

Ulasan

Catat Ulasan