Orang Baik Kuan Chee Heng @ uncle ubi kentang


Uncle ubi kentang, itulah gelaran yang diberi kepada Kuan Chee Heng ini. Boleh diagak dengan senang kenapa beliau dipanggil sedemikian. Ini kerana ubi kentang digunakan sebagai gambar profil di Facebook beliau.
Bagi aku beliau ini sangat baik dan sangat mulia kerana apa yang beliau telah lakukan pada masyarakat setempat. Banyak orang boleh menderma tetapi tak ramai yang boleh turun padang memberi bantuan kepada mereka yang memerlukan. Kisah beliau pernah viral kerana membawa satu keluarga yang miskin untuk berbuka puasa dikedai makan.

Ada juga yang memanggil beliau sebagai hero Malaya. Diminta mengulas mengenai gelaran Hero Malaya yang diberikan kepadanya, Kuan berkata sesuatu gelaran itu tidak penting dalam hidupnya.


mr potato,ambulan 10sen,free ambulan,jkm malaysia,orang baik

"Saya tak minta pun kepada anda nak gelar saya apa. Ada yang cakap saya taiko... uncle... apek g**** tapi saya terima kerana anda tak boleh nak tutup mulut orang," katanya.

Antara perkara yang beliau buat ialah menyediakan khidmat van jenazah,khidmat ambulan, jualan perabot terpakai dengan hanya dikenakan bayaran Rm0.10. Ye betul sepuluh sen sahaja kepada mereka yang tidak berkemampuan. Dan baru ini beliau ada menyediakan makanan percuma untuk mereka yang miskin dan lapar.


buka puasa time,jadual waktu berbuka puasa,buka puasa cara islam


“AKU asal orang miskin. Keluarga aku orang susah jadi aku dapat rasa betapa sukar hidup dalam kemiskinan,” itu luahan hati Kuan Chee Heng yang terkenal dengan sikap suka membantu orang yang dalam kesusahan.

fb kuan chee heng,buka minda anda,sakit jiwa,malaysia malaysian,hari pekerja,hari buruh,hari merdekaBeliau juga aktif dalam membenteras aktiviti jenayah setempat. ,Beliau adalah pengasas Persatuan Kepolisan Komuniti Malaysia.Banyak kes jenayah berat diselesaikan dengan kerjasama pihak polis seperti jenayah ragut, gengterism,rogol dan penipuan yang melibatkan ratusan ribu ringgit.So, kalau beliau bertanding dalam pilihanraya ,kalau menang pun aku takkan terkejut sebab apa yang beliau buat memang mendapat perhatian masyarakat setempat.



So Mr Kuan Chee Heng, from deep of my heart I salute you!! You’re truly Malaysian Hero!!


P/s: nukilan aku ini ialahsebagai penghargaan dan penghormatan terhadap beliau

#malaysian
#haripekerja

Ulasan